Strategický plán na rok 2016 a dále


Tento příspěvek je překladem původního článku vydaného na https://blog.mozilla.org/community.

Po celém světě pracuje komunita Mozilly (Mozillians) na posunu její mise vpřed. Ale pokud byste se zeptali pěti různých Mozillianů, co tou misí vlastně je, dostali byste možná i sedm různých odpovědí.

Proto na konci loňského roku výkonný ředitel Mozilly Chris Beard představil jasnou myšlenku její mise, její vize i role, a jak nám je naše produkty pomohou naplnit během následujících pěti let. Cílem tohoto strategického plánu je vytvořit v Mozille společné, stručné a sdílené porozumění našich cílů, sebrat větší odvahu a jistotu pro každé rozhodnutí a najít všechny možnosti, jak posunout Mozillu dále.

Aby mohla Mozilla naplnit svou misi, nemůžeme na ní pracovat každý sám. Potřebujeme každého z tisíců Mozillianů po celém světě, aby se za naši misi postavil, a abychom společně dosáhli věcí tak neuvěřitelných, že je nebudete moci přehlédnout.

Proto jednou z šesti strategických iniciativ pro první polovinu tohoto roku je představit tento plán co nejvíce Mozillianům, abychom mohli v tomto roce pracovat společně. Připravíme také články s podrobnostmi o další strategii Participation týmu pro rok 2016.

Screen-Shot-2015-12-18-at-2.02.07-PM

Porozumění této strategii bude důležité pro každého, kdo chce tento rok Mozille pomoci dosáhnout něčeho velkého, protože rozhodne, co obhajovat, jak rozdělit naše zdroje a na které projekty se v roce 2016 zaměřit.

Protože je začátek roku, ponoříme se hlouběji do naší strategie a budeme ji sdílet se všemi projekty a týmy, které pracují napříč Mozillou na naplnění těchto cílů.

Pokud jste přispěvatelem Mozilly, zamyslete se nad tím v kontextu své práce. Jak budete chtít přispívat v příštích letech a jaký to bude mít dopad na Mozillu v roce 2016?

Věříme, že se zapojíte do naší konverzace a podělíte se o své otázky s komentáře k rozšíření našeho strategického plánu v roce 2016. Připojit se k nám můžete na Discourse a nebo sdílejte své myšlenky na Twitteru s hashtagem #Mozilla2016Strategy.

Mise, Vize a Strategie

Naše Mise

Zajistit, aby internet byl globálním a veřejným zdrojem otevřeným a přístupným pro všechny.

Naše Vize

Internet, kde jsou lidé skutečně na prvním místě. Internet, kde každý jednotlivec může rozhodnout o svém vlastním prožitku. Internet, kde má každý svá práva, je v bezpečí a nezávislý.

Naše Role

Mozilla je obhájcem ve vašem online životě. Budeme chránit váš prožitek na internetu a vaším jménem bojovat za zdraví internetu.

O co se můžeme opřít

  1. Produkty: Vytváříme produkty a pomáháme uživatelům objevit a poznat celý potenciál jejich online života.
  2. Technologie: Vyvíjíme robustní technologická řešení, která přináší internet na mnoho platforem.
  3. Lidé: Stojí za námi schopní jedinci i komunita, kteří internet vymýšlí, tvarují a brání.

Jak dlouhodobě zajistit pozitivní změny

Otázka „jak“ je stejně důležitá jako „co“. Dlouhodobý vliv našeho počínání závisí na našich produktech i aktivitách:

  1. Podporovat interoperabilitu, open source a otevřené standardy
  2. Vytvářet a podporovat komunity
  3. Ovládnout právní ochranu
  4. Vzdělávat a probudit občany internetu k větší aktivitě a zájmu

Přečtěte si také

9 odpovědí

Přidat komentář

  1. Jiří Macich ml. napsal(a) :

    Jak z programu politické strany: vzletné, ale nekonkrétní 🙂

    Spíš bych uvítal orientační nástřel novinek, které se řekněme letos chystají do Firefoxu. Z minulosti zůstalo dost restů, ale teď je Mozilla resp. Firefox ve fázi určité konsolidace, takže by mě zajímalo, co je stále aktuální a prioritní. Z Mozilla Wiki se sice ledasco vyčíst dá, ale hledat informace dílek po dílku se mi nechce 🙂

    Odpovědět

    1. Michal Stanke napsal(a) :

      Žádný souhrn připravený nemám. Snažím se všechno co nejdříve psát sem. 😉 Máte na mysli něco konkrétního? Bude e10s, přenosné vývojářské nástroje, Activity Stream a zřejmě i první komponenty napsané v Rustu (převzaté se Serva).

  2. Shar napsal(a) :

    Budu trochu kritický, ale položím logickou otázku… Jak toho všeho chtějí dosáhnout, když podíl prohlížeče jim setrvale padá dolů?
    Nebo to jde dělat i bez prohlížeče a jak? Mobilní systém také odpískali. Tak pomocí jakého produktu ten web chtějí zlepšovat? Slovy to nepůjde…
    Přijde mi, že vám chybí lepší propagace, ale možná mi něco uniká. Ale asi to bude tím, že jak padá podíl Firefoxu, tak padá i počet článků v médiích o něm…

    Odpovědět

    1. Michal Stanke napsal(a) :

      Že podíl Firefoxu klesá je bohužel pravda, i že Firefox OS pro neúspěch na telefonech aktuálně nebude. Zaměření se na kvalitu produktu to (doufám) časem zlepší a podíl alespoň ustálí.
      Nicméně není to jenom o prohlížeči, Mozilla je i o lidech a nápadech. Třeba Let’s Encrypt, který Mozilla vydatně sponzoruje, nebo vzdělávání lidí a jejich informovanost, jak vlastně web funguje, kdo je sleduje, proč atd.

  3. Jiří Macich ml. napsal(a) :

    @Shar: do jisté míry souhlas, ale ne všechno je nutné řešit silou (tržním podílem). Stačí například působení na odborné půdě jako je W3C. Apple či Opera mají na desktopu ještě výrazně horší pozici a přesto jsou poměrně aktivní. Potom také pamatujme, že tvůrci větších prohlížečů celkem běžně přebírají zajímavé myšlenky i od prohlížečů, o kterých většina veřejnosti nikdy neslyšela, takže i tady je prostor pro ovlivnění trhu …

    Odpovědět

  4. Michal Stanke napsal(a) :

    A dají se dělat taškařice jako tato.

    Odpovědět

  5. :P napsal(a) :

    Já bych letošek viděl takhle. Odebrat Hello a Pocket. Ukončit Služby a Aplikace. Přestat zbytečně vyvíjet kopii AdBlocku. Soustředit všechny síly a zdroje do přechodu na e10s a vyladění ×64bit. A hlavně co nejméně nových a zbytečných drobných blbostí jako loni.

    Odpovědět

  6. Colos napsal(a) :

    Nejsem odborník, jen používám Firefox od jeho počátků. Byly chvíle kdy nefungoval dobře a tak jsem zkoušel jiné prohlížeče ale vždy jsem se vrátil. Když řeknu Mozilla – část lidí neví co to je a nebo je pro ně Mozilla =Firefox. Takže jde hlavně o něj. Čtu různé diskuze a to přibližování se k Chrome ubírá Firefoxu jeden bod za druhým.
    Mám někdy pocit jako by v Mozille došly nápady a tak jdou jednodušší cestou kopírování.
    Firefox byl vyjímečný kvůli doplňkům-rozšířením. Teď to nějak drhne a navíc muset používat rozšíření abych si FF předělal ke vzhledu který byl úspěšný, tedy do základního vzhledu….
    Jestli FF půjde cestou: „musíme mít to co Chrome a ještě lépe i vypadat jako Chrome“ to je špatně.
    Ve svém okolí sleduji nechuť k Firefoxu ale ne k Firefoxu Old a tak se hledá náhrada a ta náhrada už podle mě existuje: Pale Moon – s ním se vrátíte do dob kdy FF jen získával. A to bych chtěl po FF v roce 2016 !

    Odpovědět

  7. Funtom napsal(a) :

    Jiří (Macich), vy o Firefoxu často píšete, proto mne zaráží váš dotaz. Čiší z něj absolutní nepochopení smyslu existence Mozilla. Je to neziskovka, jejímž cílem je prosazovat standardy na webu. Firefox není jediný projekt Mozilly, takže posuzovat šance na dosažení jejich cílů na základě tržního podílu Firfoxu je irrelevantní. Brendand Eich nedávno prohlásil, že Microsoft je nová Mozilla. Microsoft totiž po odchodu Ballmera začal spolupracovat s OSS komunitami, tento týden byl zpřístupněn kód Chakry (JS engin Edge, nástupce IE). Jinými slovy, Mozilla si může gratulovat již nyní.

    Odpovědět

Přidejte svůj komentář