Rubriky: SeaMonkey

Vývoj počtu uživatelů SeaMonkey v češtině

Před Vánoci se na blogu SeaMonkey objevil článek, který zmiňuje důležitou a zatím nezodpovězenou otázku ohledně změn nebo naopak zachování kurzu. Sám si netroufám odhadovat, co by pro SeaMonkey bylo nejlepší. Chtěl bych v souvislosti s tím odpovědět na jinou otázku, na kterou jste se mě několikrát ptali. Kolik má SeaMonkey u nás uživatelů?

Ohledně počtu uživatelů nebo používanosti SeaMonkey máme k dispozici dva zdroje dat. Ani jeden ale nedává přesný počet, slouží spíše jako indikátory jeho vývoje.

První zdroj jsou statistiky o počtu existujících instalací. Metrika se označuje jako ADI (Active Daily Installations) a počítá instalace, které během dne komunikují s infrastrukturou projektu (aktualizace doplňků, aktualizace SM jako takového apod.). Úplně nevyjadřuje počet uživatelů, protože ne každý SeaMonkey používá denně, a naopak někdo ho může denně spustit na více počítačích.

Za rok 2018 mi v součtu všech jazyků pro Českou republiku vyšlo v průměru na 1070 za den. Kromě češtiny je to podíl anglických a i nezanedbatelných pár ruských instalací. Při počítání českých instalací i včetně těch mimo ČR jsem došel k číslu 870. Oproti konci loňského roku je v obou číslech vidět pokles skoro o 10 %, starší data jsem nenašel. U všech instalací SeaMonkey jsem se dostal k 64 tisícům a pokles je tam podobný.

Druhým zdrojem je Google Analytics na výchozí domovské stránce start.mozilla.cz pro českou verzi SeaMonkey. Toto číslo je také hodně spekulativní, protože závisí na nastavení domovské stránky i povolení nebo blokování JavaScriptu. Pro úplnost ještě musím dodat, že jsme v lednu 2018 začali respektovat opt-out pro uživatele s nastaveným Do Not Track, ale čísla z ledna po nasazení žádnou velkou změnu nenaznačovala. Máme tam ale historii delší.

Google tvrdí, že vloni za celý rok se SeaMonkey viděl 12 tisíc uživatelů. Měsíční maximum ale bylo jen 1600 a týdenní pod 1000, takže úplně nevěřím, že uživatele za delší období počítá opravdu unikátně. Za poslední tři roky byl ale v obou číslech vždy vidět meziroční pokles asi o čtvrtinu nebo pětinu. V roce 2013 Google počítal týdenní počty uživatelů přes 2000.

Jak jsem tedy nastínil, na otázku počtu uživatelů se nedá odpovědět úplně přesně. V české kotlině bych to viděl někde do dvou tisíc uživatelů včetně těch svátečních, kteří SeaMonkey otevřeou jednou týdně, i super aktivních, co v něm brouzdají v práci i doma.

4 komentářů k článku “Vývoj počtu uživatelů SeaMonkey v češtině”

Přidat komentář

  1. klot napsal(a)

    A přitom SeaMonkey má jednu významnou skvělou vlastnost. Je stabilní. Není to jako u Firefoxu, kdy tlačítko „obnovit“ se nachází na horním panelu, pak se v další verzi tlačítko zmenší a přesune se do adresního řádku a po několika verzích se zase přesune na hlavní panel. Firefox také (na rozdíl od SeaMonkey) nějakou dobu mění vzhled a ovládání tak, aby se podobal Internet Exploreru, a pak zase změní názor a začíná měnit vzhled a ovládání tak, aby se podobal Internet Exploreru – prostě autisticky ode zdi ke zdi. S každou novou verzí pak uživatel hledá, kam se poděla jeho oblíbená funkce, proč nefunguje tenhle doplněk, co je zase tohle za novinku…
    SeaMonkey je imunní vůči těmhle módním výstřelkům, a proto se hodí ke skutečné práci.

    Odpovědět

  2. klot napsal(a)

    Oprava: nejprve se Firefox snaží podoba Internet Exploreru, po nějaké době se snaží podobat Google Chromu.

    Odpovědět

  3. Franta Hanzlík napsal(a)

    SM používám už od dob vzniku (předtím Mozilla Navigator a Communicator), integrace mail klienta a web prohlížeče se mi silně líbí (i když maily píši jen v plaintextu). A i IRC chat jsem několikrát využil. A přesně jak píše ‚klot‘ – nejvíc si cením toho, že nedělá kotrmelce a nesmyslné změny UI.
    Co vidím ale jako špatně řešené:

    – slabý výkon/rychlost při práci s mail složkami obsahujícími více mailů (mám řadu složek s 10 – 200 tisíci maily). Kvůli tomu jsem před pár lety přešel z poštou na Claws mail, který je mnohokrát rychlejší a má řadu funkcí (hlavně nízkoúrovňových) navíc.

    – nemožnost zapisovat adresy do LDAP adresáře. Připadá mi absurdní absence této funkcionality (IMO ‚must be‘ pro firemní nasazení) u produktu, který je potomkem Mozilly, jež s LDAP službami začala mezi prvními (ne-li jako úplně první).

    – zvrhlosti jako logování v HTML formátu (pár slov logu obaleno srovnatelným či větším množstvím HTML tagů)

    Odpovědět

  4. Josef Tezner napsal(a)

    Každý prohlížeč má své přednosti i nedostatky podle účelu, ke kterým je používán. V naší rodině je prohlížečem nejpoužívanějším. Firefox už předstihlo chromium. Musím ale říci, že jsem se po alternativě k Firefoxu začal rozhlížet až po tom, co se číselné označení řad přehouplo přes šedesátku.
    Kdybych měl pocit, že je ještě nějaká naděje na záchranu, tak bych i svými pár dobnými přispěl. Chce to však většího podporovatele, který by zastupoval konzervativnější část uživatelů PC, i když musím říci, že po té co jsem Seamonkey jen změnil vzhled, mi už konzervativní nepřijde.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *