Firefox 11 bude podporovat protokol SPDY

Dnes byla po čtyřech měsících práce dokončena podpora protokolu SPDY (z angl. „SPeeDY“). Vývojová verze Firefoxu 11 se tak stala třetím prohlížečem (po Google Chrome a Amazon Silku), který přinesl podporu tohoto moderního a rychlého protokolu od Google. Stalo se tak sedm měsíců po představení protokolu na konferenci IETF 80 v Praze a započetí jeho standardizace. Díky SPDY lze očekávat několikanásobné urychlení komunikace s webovými službami, které tento protokol podporují – zejména pak s vyhledávačem Google a službou Gmail, či budoucími službami WebRTC (webová komunikace v reálném čase).

A jaké výhody oproti čistému HTTP protokol SPDY přináší?

  • Protokol SPDY umožňuje v jednom TCP proudu dat přenášet více HTTP požadavků. Na rozdíl již používaného proudového zpracování je možno tato data posílat v libovolném pořadí, neboť každý datový balíček si sebou nese identifikátor svého datového proudu a prohlížeč tak ví, jak přijatá data poskládat. Nedochází tak ke zbytečnému zdržování při navazování různých spojení nebo čekání na někde zatoulaná data.
  • Komunikace pomocí SPDY je bezpečná neboť vždy probíhá prostřednictvím SSL.
  • Veškerá data (a to včetně „ukecaných“ HTTP hlaviček) jsou komprimovaná pomocí komprese gzip.
  • Na rozdíl od jednostranné HTTP komunikace typu požadavek-odpověď umožňuje SPDY serveru upozornit klienta na obsah, který bude potřeba stáhnout (tzv. hint), nebo takovýto obsah rovnou bez upozornění poslat (tzv. push).

V aktuální vývojové verzi Firefoxu 11 je podpora ve výchozím nastavení prozatím neaktivní. Pro její aktivaci si musíte na konfigurační stránce about:config přepnout předvolbu network.http.spdy.enabled na hodnotu true.

Přečtěte si také

Jedna odpověď

  1. Edds napsal(a) :

    Ten protokol SPDY sa aktivuje automaticky napriklad ked dojdem na stranku googlu? alebo ako to funguje… pouzivam nightly, kde som si to nastavil na true ale nejakych zmien som si zatial nevsimol…

    Inak v dnesnej Nightly verzii je uz obsiahnute dalsie vyraznejsie znizenie pamätovych narokov vdaka ObjectShrink 🙂
    A vraj je blizko aj nasadenie LevelDB, ale tomuto velmi nerozumiem, aky realny prinos to bude mat…